_dsc1306p4164995

In august, 2004, gratie unei erori comise de o agentie de turism, am ajuns pentru prima data in Istanbul.

Naiva, ca orice fata nascuta in orasul situat la piciorul Podului Prieteniei, imi inchipuiam ca Stambulul trebuie sa insemne bazar, blugi Camel, ceasuri sclipicioase cum am vazut eu in talcioc si mult rahat. Ei bine, nu am fost foarte dezamagita, pentru ca orasul situat pe doua continente asta inseamna. Partea cu adevarat suprinzatoare consta in faptul ca ceea ce am enumerat eu mai sus nu e totul. De fapt, astea-s niste amanunte de care se impiedica romanii care au facut bisnita cu lucruri aduse din Turcia.

Istanbulul este un oras absolut demential. Fireste, asa mi s-a parut mie, pentru ca imi place tigania. Si aglomeratia, forfota, oamenii expansivi, mirosurile dubioase si persoanele care nu urla „hotii!” atunci cand aud ca esti din Romania. De fapt, la o scurta analiza istorica, ma gandesc ca ar fi stupid ca tocmai turcii sa gandeasca asa. Hassan, un turc pletos, la vreo 40 de ani, proprietar al unui magazin de covoare, imi spune senin: „Si ce, acum trebuie sa imi cer scuze pentru ce a facut sultanul romanilor cu sute de ani in urma?”. Apoi, zambind, imi intinde un pahar de ceai preparat dintr-un amestec facut de el._dsc0945

Istanbulul are muzica lui. Este o melodie trista in care se amesteca rugaciunile muezinului cu sunetele masinilor si clinchetele carucioarelor cu fructe, impinse de vanzatorii ambulanti,  la care se adauga zbieretele turcilor insistenti care vor sa iti lustruiasca pantofii si tanguielile vapoarelor de pe Bosfor.

p4164989

Toata lumea are o poveste. Ali, un turc de mic de statura, serveste ceai pe faleza. O iubeste pe Magda din Constanta, care l-a invatat sa zica in romana „prostule”, „pula” si „pizda”. Ma roaga sa ii fac o poza smechera, pe care sa i-o trimita Magdei.

Erthab e angajat intr-un mic restaurant in zona Sultanahmet. Ar vrea sa cumpere biznisul de la patronul lui, dar nu are bani suficienti. In plus, e criza. A iubit-o pe Diana, tot de la Constanta. Insista sa ne facem o fotografie impreuna, in care sa ne uitam unul in ochii celuilalt. Imi spune ca sunt frumoasa, dupa care ma intreaba cati ani am. Se uita la mine serios, iar eu privesc spre aparat uimita. O poza buna.

„George Clooney from Turkye”. Asta spune un turcalet tuciuriu, simpatic, care detine o crasma, biznis de familie, in spatele Bazarului de Mirodenii. Ma uit la el si ii dau dreptate- chiar seamana cu George Clooney. Are vreo 47 de ani si un copil alb ca laptele, cu fata ovala. Il intreb daca sigur e al lui. Nu intelege prea bine engleza, asa ca ma aproba si rade._dsc1307

In urma cu cinci ani am descoperit cea mai buna mancare din tot Istanbulul. Este vorba despre sandvisul cu peste preparat pe vaporasele care ancoreaza la piciorul podului Galata. Anul acesta am descoperit ceva si mai bun. Pe partea cealalta a podului, in stanga, dupa ce treci de Piata de Peste, sunt doua crasme unde poti sa manaci peste pe saturate, inclusiv hamsie si rac. Costa mai putin decat biletul de intrare la Aya Sofia.

 

p4165016

Remarc uimita ca Istanbulul chiar a devenit un oras turistic. E plin de nordici, canadieni, australieni, americani si spanioli. Deh, criza, Costa Brava e scumpa. Vanzatorii din Bazar nu mai au chef de negociere, ceea ce nu poate decat sa ma bucure.  Turcii par amabili si prietenosi. Stau in fata restaurantelor lor si incearca sa te combine la o „chiofte” si o portie de „fasuli” in toate limbile pamantului. Cand le spunem ca suntem din Romania incep sa rada, apoi striga „Hagi”.

In 2014, pe 15 august, la ora 19.00., am o intalnire in Istanbul. Este fixata de acum cinci ani. Din dragoste pentru Istanbul.

Bonus: Aynur, Ahmedo

p4165015

* Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul by Fatih Akin