Bals este un oras situat in partea de vest a judetului Olt, la est de Craiova, si care este strabatut de drumul european E70.

De Bals, practic, pana week-end-ul trecut, ma legau doua chestii absolut neimportante la vremea lor: un pipi inocent in urma cu cel putin sapte ani, in drum spre Resita, si o shaorma sleita, incalzita la cuptorul cu microunde, servita asta primavara, pe drumul de intoarcere de la Cosoveni, satul natal al lui Tomita Marinescu, liderul raelienilor din Romania.

Ei bine, saptamana trecuta am avut ocazia sa stau doua zile in orasul in care, anual, se desfasoara festivalul etnofolcloric intitulat Pomul Vietii, de care oricum nu am auzit pana acum.

Ce-am gasit eu la Bals?

Pai, pe rand, am vizitat:

– Cel mai mare parc din oras, care este murdar si neingrijit, dar in mijlocul caruia troneaza una dintre marile realizari ale primarului Madalin Ady. Este vorba, fireste, despre amenajarea unei scenete kitschoase cu Alba ca Zapada si cei sapte pitici obsceni (din care unu’ iti arata fundul), plus un magar inhamat la o caruta din plastic, care sta alaturi de un buldog ce  il depaseste in dimensiuni. Halucinant de-a dreptul!

05092009090

05092009093

– O fantana arteziana  realizata, in cel mai bun caz, din ciment. Genul acela de improvizatie cunoscuta in popor sub numele de „tiganie curata”. Ghizdurile fantanii sunt decorate cu bucati de gresie ieftina, iar pe marginile ei se pot observa niste basoreliefuri vulgare cu ceea ce am banuit eu ca este „belirea berbecului”. Poftiti de va minunati!

05092009100

05092009105

Fireste, in Bals exista si cladiri vechi, candva frumoase, dar in care nu a investit nimeni pentru ca, nu-i asa?, orasului ii lipsea o fantana arteziana ieftina, urata, careia ii statea mai bine in curtea unui palat tiganesc. Mie mi-a mirosit Balsul a spalare de bani publici, insa, cum nu sunt jurnalist de investigatie, nu mi-am permis sa il iau la intrebari pe primarul numit Ady.

05092009109

In fata blocurilor, la fiecare scara, exista cate un grilaj, un fel de suport pentru florile cataratoare, platite, normal, de catre locatari. Frumos pana aici. Partea nasoala e ca nimeni nu a mai plantat florile. Exceptand gradinita din fata primariei, unde am observat ca s-a facut exces de zel, astfel incat aleea de acces in cladire este blocata de niste ghivece imense cu flori.

05092009120

05092009118

– O alta chestie care m-a lasat cu gura cascata in Bals a fost faptul ca peste Oltet exista doua poduri aproape paralele. Se pare ca baietii harnici s-au apucat de constructia noului pod inainte de a se interesa in ceea ce priveste termenul de expirare al celuilalt. Astfel, podul vechi, inca valabil, a fost transformat in pod pietonal.

05092009117

– Incredibil, dar la Bals mi-au dat lacrimile. Si nu pentru ca am vazut cum casa memoriala a lui Mihail Drumes a fost transformata in sediu PSD, cu termopane, ci pentru ca langa sala de sport aflata in parc, cateva caprioare sunt tinute intr-un tarc mic, plin de mizerie. Un caprior trist, vizitat doar de mustele care stau gramada pe el, isi duce zilele intr-un spatiu stramt, plin de peturi si gunoaie. Pe acesta cale va rog, daca stiti cumva cui putem semnala asta,  sa ma anuntati.

05092009096

Cam asta e treaba cu Bals, un orasel mic din Oltenia, care la ultimul recensamant numara 21.271 de suflete. Nu este genul ala de localitate in care sa iti doresti sa mergi. Nu ai ce sa vezi si, mai mult de atat, poti sa pleci plin de draci de acolo.